Verzoek om uiterlijk 22 december 2021 in te dienen: Zienswijze op Ontwerp visie ‘Gezond Groen. Een integrale visie op de Amersfoortse Heuvelrugzone’. Zie ons e-mailbericht.
BWlaan blijft 50 km per uur
De rijsnelheid in het zuidelijk deel van de BWlaan blijft 50 km per uur. Dit is helaas het besluit van het college van B&W waarover wij op 25 september 2025 bericht ontvangen hebben van de wethouder.
In de zienswijzennota zijn de onderstaande twee reacties van de gemeente opgenomen 1 2.
De komende tijd zullen wij daarom: 1) de rijsnelheid blijven meten in de laan, en 2) de resultaten daarvan aan de gemeente leveren als onderbouwing voor de onsinziens noodzakelijke aanvullende maatregelen zoals verdere vergroening, middengeleiders en snelheidsdisplays.
- Bij het opstellen van de verkeersbesluiten is gekeken naar de functie, inrichting en verkeersveiligheid van de verschillende wegen. Het zuidelijke deel van de Barchman Wuytierslaan is aangemerkt als gebiedsontsluitingsweg (GOW50). Voor dit type weg geldt in de regel een maximumsnelheid van 50 km/u. Deze weg blijft een belangrijke verkeersfunctie houden, een vlotte doorstroming voor gemotoriseerd verkeer blijft hier wenselijk. We verwachten niet dat verkeer zich zal verplaatsen naar de Barchman Wuytierslaan door de verlaging van de snelheid op nabijgelegen wegen. De verlaging naar 30 km/u in de ontwerp-verkeersbesluiten geldt namelijk vooral voor wegen met een verblijfsfunctie, met beperkte hoeveelheden doorgaand verkeer. Het is niet aannemelijk dat daardoor grote verplaatsingen in de verkeersstromen gaan plaatsvinden. Bovendien vormt de Barchman Wuytierslaan geen logischer of sneller alternatief dan de andere hoofdwegen, zoals de Utrechtseweg. Gelet op deze integrale afweging wordt op het zuidelijke deel van de Barchman Wuytierslaan de maximumsnelheid niet verlaagd. ↩︎
- Wij begrijpen uw zorgen over de verkeersveiligheid, leefbaarheid en verkeersdrukte op het zuidelijke deel van de Barchman Wuytierslaan (BWlaan) en waarderen de uitgebreide toelichting die u en uw medebewoners hebben gegeven. Uw voorstellen voor aanvullende maatregelen, zoals vergroening, middengeleiders en snelheidsdisplays, staan los van dit verkeersbesluit. Deze signalen worden door de wijkverkeerskundige intern opgepakt en kunnen worden meegenomen bij een eventuele toekomstige herinrichting van de weg. ↩︎
Zienswijze voor 30 km per uur in BWlaan
De ontwerp-verkeersbesluiten voor rijsnelheidsverlaging op meerdere wegen in Amersfoort liggen ter inzage t/m 24 juli 2025 en u kunt ze tezamen met de bijbehorende bijlagen raadplegen op https://www.amersfoort.nl/ontwerp-verkeersbesluiten-verlaging-maximum-snelheid-amersfoort.
Uit één van de ontwerp-verkeersbesluiten volgt dat op meerdere wegen in de buurt de maximumsnelheid wordt verlaagd, bijvoorbeeld op het Stationsplein, de Koningin Wilhelminalaan en de Emmalaan. Deze wegen zijn groen gemarkeerd op bovenstaande kaartuitsnede (Bron: ‘Situatieschets.pdf’). Deze rijsnelheidsverlaging is op zich een zeer goede verbetering van onze nabije leefomgeving.
Helaas is op de kaartuitsnede het zuidelijk deel van de BWlaan nog niet groen gemarkeerd. In het ‘Omgevingsprogramma mobiliteit 2025-2025‘ staat de BWlaan namelijk als ‘doorgaande weg 50 km per uur’ aangegeven.
Mogelijk wordt hierdoor de BWlaan voor de bussen de voorkeursroute, want de maximum rijsnelheid in de BWlaan blijft volgens het betreffende ontwerp-verkeersbesluit ongewijzigd en wordt daarmee 20 km/uur hoger t.o.v. de maximum rijksnelheid in de Koningin Wilhelminalaan en Emmalaan waar nu een gedeelte van de bussen ook doorheen rijden.
Hierdoor zou het zuidelijk deel van de BWlaan nog drukker en onveiliger worden. Dit ‘waterbed-effect’ is voor ons aanleiding om een zienswijze in te dienen en te bepleiten dat het zuidelijk deel van de BWlaan ook maximaal 30 km/uur moet worden.
Omvorming parkeervakken naar groenstrook gereed
De omvorming van de parkeervakken naar groenstrook is volgens planning verlopen. Het oostelijke parkeervak is hierbij volledig omgevormd en het westelijke parkeervak voor de helft waardoor daar drie kleinere parkeervakken zijn ontstaan. Complimenten voor de uitvoerders.


Op dinsdag 17 juni 2025 Informatiebijeenkomst werkzaamheden Bernhardkazerne
De aangekondigde werkzaamheden van onze buren zijn relevant voor de BWlaan. Daarom is hieronder het stadsbericht over de informatiebijeenkomst overgenomen.
“Defensie gaat samen met het Rijksvastgoedbedrijf haar vastgoed opknappen. Dat is nodig, omdat veel gebouwen zijn verouderd en niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. De Bernhardkazerne is een van de eerste locaties die Defensie grondig gaat opknappen en vernieuwen. Nu er meer bekend is over de planning en werkzaamheden, is er voor omwonenden en andere geïnteresseerden een informatiebijeenkomst op dinsdag 17 juni van 19.00 tot 21.00 uur (inloop vanaf 18.30 uur) in Leerhotel Het Klooster aan de Daam Fockemalaan 10 in Amersfoort. Er is beperkt parkeergelegenheid, komt u vooral te voet, per fiets of met het openbaar vervoer.“
Aanmelden
U bent van harte welkom. U kunt zich aanmelden via de projectwebsite: www.defensie.nl/onderwerpen/vastgoed/bernhardkazerne.“
Bron: Gemeente Amersfoort (Stadsberichten 4 juni 2025)
Parkeervakken omgevormd tot aaneengesloten groenstrook
En het gaat eindelijk gebeuren
Op de BWlaan worden tussen 10 en 20 juni 2025 de twee vrijwel ongebruikte parkeerstroken (ter hoogte van huisnummers ’48’–74; zie foto hieronder) omgevormd tot een grotendeels aaneengesloten groenstrook (’48’–68: volledig; 70–74: voor de helft). Deze maatregel is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en de laan groener te maken.

Waarom deze verandering?
Onze eerdere pogingen om de snelheidsovertredigen te verminderen – zoals het plaatsen van 50 km/uur-stickers en smileyborden en het laten informeren van de buschauffeurs – bleken niet voldoende effectief. Door de parkeerstroken te vervangen door groen, wordt de weg visueel versmald, wat automobilisten en buschauffeurs aanzet tot langzamer rijden. Dit draagt bij aan een veiligere en rustigere omgeving voor alle weggebruikers.
Voordelen van de groenstrook
• Verhoogde verkeersveiligheid: De visuele versmalling van de weg ontmoedigt te hard rijden.
• Minder verharding: Het grondwater wordt meer aangevuld met regenwater en daarmee ook het oppervlaktewater in de sloot tussen BWlaan en grondheuvel op het emplacement.
• Meer groen: De nieuwe strook wordt voorzien van verschillende kruiden zoals ook elders in de stad, wat bijdraagt aan de biodiversiteit want aantrekkelijk voor bijen, vlinders en insecten (https://www.amersfoort.nl/kruidenrijke-bermen-voor-bijen-vlinders-en-insecten).
• Minder geluidsoverlast: Langzamer verkeer zorgt voor minder geluid.
• Geen parkeeroverlast in de toekomst: Door het recent gewijzigde parkeerbeleid van de gemeente was er kans op parkeeroverlast vanaf februari 2027 als gevolg van de uitbreiding van het aantal parkeervergunningen per bedrijf.
Beperkte impact op parkeren
Omdat de parkeerstroken zelden werden gebruikt vanwege het vergunningsparkeren, is de impact op parkeergelegenheid minimaal. Bezoekers kunnen zo nodig in de nieuwe situatie uitwijken naar de Van Hogendorplaan of het P&R-terrein.
Samenwerking en uitvoering
De omvorming is het resultaat van samenwerking tussen BWlaan en de gemeente. De werkgroep Verkeer heeft zich ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren, en de gemeente voert de werkzaamheden uit zonder overlast voor de bewoners.
Met deze verandering wordt de BWlaan niet alleen veiliger, maar ook groener en daardoor aangenamer voor iedereen.
Onderhoud opvangbassin regenwater
Onze buurt-wadi, het ‘Opvangbassin regenwater’, krijgt binnenkort onderhoud.
Drie jaar geleden liepen hierbij de werkmachines vast in de modder. Door de huidige droogte verwacht de firma Van Hoven het onderhoud in het bassin nu makkelijker te kunnen uitvoeren. Het onderhoud in het gehele bassin betreft:
- omgevallen bomen verwijderen;
- dichtgeslibde bodem vervangen door een goed doorlatende schone laag zand.
Door het onderhoud zal het regenwater vanaf de Berg – als het weer eens gaat regenen – goed kunnen infiltreren in de bodem van het bassin en aldus geen overlast kunnen veroorzaken.
Omdat de aannemer inmiddels – via ons – kennis heeft genomen van planningsoverlap met het project ‘vervangen oude gasleiding‘, zal hij daarmee afstemmen om de overlast voor ons als bewoners tot een minimum te beperken.
Onze werkgroep Groen heeft het informatiebord alvast schoongemaakt (zie foto hierboven) waardoor het weer goed leesbaar is (zie foto hieronder).

Uw hulp bij groenonderhoud
Leden Werkgroep Groen in actie
In ons bericht van 2 juni 2024 hadden wij een oproep geplaatst voor extra vrijwilligers voor onze werkgroep Groen. Enkelen hebben zich hiervoor aangemeld en sommigen daarvan combineren het uitlaten van hun hond met het oprapen van zwerfafval. De groenstrook en ons bospad zijn hierdoor weer een stuk schoner. Complimenten!
Wilt u het wandelen of uitlaten ook combineren met het oprapen van zwerfafval? Meld u dan aan via info@bwlaan.nl. Wij zullen u dan voorzien van een praktische grijper.
Geen tuinafval s.v.p. in groenstrook en op bospad
Helaas storten nog steeds laanbewoners hun tuinafval in de groenstrook (zie bovenstaande foto bij de oostelijke toegang bospad, net achter het hieronder weergegeven informatiebord). Wij als werkgroep Groen proberen gezamenlijk de groenstrook en het bospad een prettig aanzien te geven door zwerfafval en bramen te verwijderen. Helaas komen wij daarbij keer op keer tuinafval tegen. Omdat wij niet bij machte zijn om ook dit afval op te ruimen, verzoeken wij u om ons te helpen door uw tuinafval niet meer te storten in de groenstrook. De natuur word hierdoor namelijk onnodig aangetast; een blijvend schone groenstrook en een toegankelijk bospad is echt beter. Zie onze eerdere berichten (https://www.bwlaan.nl/blog/category/wandelpad) voor de alternatieven voor het afvoeren van tuinafval: in (extra) groencontainer / in afvalzak ROVA / afleveren bij ROVA.

Oude gasleiding onder fietspad BWlaan wordt vervangen
In april 2025 zijn meerdere lekken in de gasleiding onder het fietspad in de BWlaan verholpen door ter plaatse oude metalen segmenten te vervangen door nieuwe kunststof segmenten. De komende maanden staat de vervanging van de volledige gasleiding op de planning. Stedin heeft hiervoor op meerdere adressen een brief laten bezorgen, maar daarin werd niet duidelijk gemaakt waar en wanneer de vervanging zal worden uitgevoerd.
Door onze navraag hierover heeft Stedin kaarten per fase beschikbaar gesteld en heeft deze inmiddels ook toegevoegd aan www.reis-assist.nl/barchman-wuytierslaan-amersfoort. Ook zal Stedin nog een aangevulde brief bezorgen op alle adressen tussen Heinsiuslaan en Daam Fockemalaan.
De werkzaamheden worden uitgevoerd in drie fasen en daarbij van west naar oost.
Planning met kaarten per fase (1: west; 2: midden; 3: oost)

| Fase | BWlaan | Periode | Kaart |
| 1 | 136 – 186A | 19 mei 2025 t/m 20 juni 2025 | Kaart 1 |
| 2 | 76-92 | 16 juni 2025 t/m 11 juli 2025 | Kaart 2 |
| 2 | 1-37 | 30 juni 2025 t/m 4 juli 2025 | Kaart 2 Nachtafzetting |
| 3A | ’48’-74 | 15 september 2025 t/m 10 oktober 2025 (geactualiseerd) | Kaart 3A |
| 3B | 26-46 | 13 oktober 2025 t/m eind oktober / ?? november 2025 (geactualiseerd) | Kaart 3B |
Uw woning tijdelijk afsluiten van gas
- Tijdens de werkzaamheden zal Stedin iedere bewoner met de instructiekaart verzoeken om de woning tijdelijk van het gas af te sluiten.
- Plaats deze kaart zichtbaar voor uw raam (dan weet de monteur dat de hoofdkraan dicht is en kan hij daardoor controleren of de nieuwe leiding goed is aangesloten).
- Als u op vakantie bent in de betreffende periode:
- draai dan voor vertrek de hoofdkraan dicht en bij thuiskomst weer open (zie instructiekaart);
- plaats voor vertrek zelf de instructiekaart OF vraag zo nodig uw buren om dit pas op de startdatum voor u te verzorgen.
- Voor meer informatie kunt u afstemmen met de contactpersoon bij Stedin (zie http://www.reis-assist.nl/barchman-wuytierslaan-amersfoort).
Reparaties aan trottoir, fietspad en groenstrook
- Trottoir: Beschadigingen zullen gerepareerd worden;
- Fietspad:
- Asfalt wordt over de gehele breedte verwijderd en tijdelijk hersteld met rode in verband liggende 30x30x8 cm tegels;
- Na ca. 1 jaar zal de gemeente Amersfoort de tegels vervangen door rood asfalt;
- Groenstrook (tussen fietspad en weg): Wordt schoongemaakt door Stedin gaande de werkzaamheden.
Parkeren vanaf 2025
De gemeente heeft het ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit 2025-2035 ter inzage gelegd (https://www.amersfoort.nl/parkeren-vanaf-2025 > 01a Bijlage Ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit 2025-2035.pdf).
In het ontwerp is de BWlaan onderdeel van ‘zone 2 dagkaart’ (oostzijde BWlaan) en ‘zone 4’ (westzijde BWlaan). Dat betekent dat vanaf februari 2027:
- Oostzijde: Bestaande vergunningsparkeren wordt uitgebreid met vergunningen voor bedrijven naar rato van aantal medewerkers (nu nog beperkt tot maximaal 1 vergunning per bedrijf);
- Westzijde: Gratis parkeren wordt tussen 6:00 en 11:00 betaald parkeren middels vergunningsparkeren.
De oostzijde wordt hierdoor mogelijk drukker, de westzijde mogelijk wat minder druk voor de bewoners.
T/m zondag 16 februari 2025 kunnen we reageren op het ontwerp.
Doorfietsroute Amersfoort-Utrecht én wandelpad gereed
Op de doorfietsroute tussen Amersfoort en Utrecht wil de provincie Utrecht zoveel mogelijk ruimte, veiligheid en comfort bieden aan fietsers en heeft o.a. hiervoor het fietspad Monnikenboschpad (ten zuiden van het Dierenpark) verbreed, voor een deel verlegd en voorzien van een betonnen verharding (https://www.provincie-utrecht.nl/onderwerpen/mobiliteit/fiets/doorfietsroutes/doorfietsroute-utrecht-amersfoort).
Omdat onze werkgroep Groen bij de uitvoering hiervan o.a. constateerde dat het wandelpad langs het Monnikenboschpad niet doorliep, hebben wij regelmatig afgestemd met de provincie Utrecht, de uitvoerder KWS en de VBBBB, en voorstellen voor verbetering gedaan. Het wandelpad is hierdoor verlengd tot vlakbij het Marskramerspad zodat de wandelaars nergens gebruik hoeven te maken van het fietspad (behalve bij de kruising van beide paden, zie onderstaande foto): wel zo veilig.

Daarnaast verbaasde het ons dat het fietspad zo ver verlegd werd ten opzichte van het oorspronkelijke fietspad. Dit bleek het gevolg te zijn van de wensen van het Dierenpark als eigenaar van het betreffende gebied: 1) het fietspad en het wandelpad zo dicht mogelijk bij het spoor, 2) een boswal als natuurlijk scheiding tussen hun hek en het fietspad, 3) het oorspronkelijke fietspad behouden voor onderhoud, en 4) het oorspronkelijke wandelpad teruggeven aan de natuur.
Voor het verleggen en aanleggen van de paden naar onderaan het talud zijn wel helaas veel bomen gekapt. Het fietspad is 3,5 meter breed maar de benodigde werkstrook hiervoor was namelijk minimaal 6 meter. Het restant van de werkstrook (naast het fietspad) is inmiddels geëgaliseerd en ingezaaid met gras. De afwerklaag van de het fietspad zelf is ingestrooid met reflecterend grit. Door de provincie wordt nog gewerkt aan de vergunning voor gebruik na zonsondergang (want het fietspad is namelijk nu nog tussen zonsondergang en -opgang verboden terrein; zoals ook geldt voor de andere paden in het gebied).
(In het bos zijn ook stroken kaalgemaakt maar dat was voor het verwijderen van de Amerikaanse vogelkers. De tijdelijke zwarte plastic schermen waren bedoeld voor het tegenhouden van de beschermde reptielen zoals de hazelworm en de zandhagedis.)
Op 29 november 2024 zijn het nieuwe fiets- en wandelpad geopend. Veel fiets- en wandelplezier!

