In bovenstaande animatie zijn de huidige situatie en drie ontwerpen weergeven:
1 - in rood het oorspronkelijke ontwerp (hoogste punt lichtstraten 3 m boven BWlaan; [ProRail]);
2 - in oranje het aangepaste ontwerp (lichtstraten 1.5 m boven BWlaan; [ProRail]);
3 - in groen het ontwerp wat voor ons denkbaar is (geen lichtstraten en dak 3-4% hellend; [Vereniging]).
Op 17 februari 2021 is door ProRail een vergunning aangevraagd voor een voertuigstalling die zich bleek te ontpoppen tot een voertuigenloods en die gebruikt zou gaan worden als een landelijk opererende ‘Incidenten en Calamiteiten Bestrijdings-Post’. In plaats van een onschuldige fietsenstalling worden we als bewoners dus geconfronteerd met een soort brandweerkazerne vanwaaruit 24/7 zeer zware voertuigen (25.000 kg) zullen uitrukken met zo nodig gebruik van zwaailichten en sirenes.
In maart 2021 waren de betrokkenen vanuit ProRail nog in de veronderstelling dat er geen bewoners zijn tegenover de beoogde locatie, Stationsplein 303. Dat was jammer want we zijn toch echt buren en hadden graag vooraf betrokken willen worden op basis van de verplichte participatie bij deze ruimtelijke ontwikkeling.
Elders tenzij
Bij deze participatie verwachten wij een open start waarbij nut en noodzaak van een ‘ICB Voertuigenstalling’ kwantitatief wordt aangetoond én een ruimtelijke analyse voor de locatie wordt uitgevoerd die leidt tot meerdere mogelijk geschikte locaties. Stationsplein 303 voor de ‘ICB Voertuigenstalling’ is pas voor ons een denkbare locatie als we gezamenlijk tot de conclusie komen dat:
– nut en noodzaak is aangetoond;
– er geen alternatieve locatie beschikbaar is.
Stationsplein 303 mits
Pas als uit het locatie-onderzoek kwantitatief volgt dat Stationsplein 303 de enige geschikte locatie is voor de ‘ICB Voertuigenstalling’, dan zullen we:
– vanwege de unieke locatie het ontwerp moeten verbeteren en het gebouw beter moeten inpassen;
– garantie op geen overlast moeten ontvangen.
Beter ontwerp en beter ingepast
Stationsplein 303 bevindt zich in het invloedsgebied van het rijksbeschermd stadsgezicht Bergkwartier. Hiervoor is vastgelegd dat de zichtlijnen van en naar het emplacement vrijgehouden moeten worden (zie Kennis). Het ontwerp zal onsinziens hiervoor verder aangepast moeten worden door de lichtstraten te verwijderen en het dak de helling van de Berg te geven: 3-4%. Hierdoor kunnen we schuin over het dak heen kijken én hebben treinreizigers zicht op de Berg en het groene dak van de ‘ICB Voertuigenstalling’.
Daarnaast zou voor een betere inpassing onsinziens het gebouw naar de oksel van het talud verplaatst kunnen worden.
Voor het daadwerkelijk versterken van het groen moet onsinziens het gebouw rondom voorzien worden van levend groen (bomen en klimop van verschillende soorten) waardoor de ecocorridor ter plaatse wordt behouden en enigszins verbetert.
Overige herstelacties
Het bestaande verkeersleidinggebouw op Stationsplein 301 zou ook duurzaam voorzien moeten van groen (ook klimop van verschillend soorten). Dat geldt ook voor het onderstation en het brandstofgebouw (t.h.v. nr. 138-152). Voor deze gebouwen hebben wij voor het project ‘Dive under’ met ProRail de afspraak gemaakt om ze van groen te laten voorzien. ProRail heeft er voor gekozen om dat met een muurschildering te realiseren. Hoewel wij levend groen verwachtten, hebben wij voor optimalisatie het ontwerp aangeleverd (gebaseerd op de Korte Duinen in Soest). Deze vorm van groen is helaas niet duurzaam gebleken want de aangebrachte landschapschildering is inmiddels onder de graffiti verdwenen. Daarom moet onsinziens alsnog levend groen worden aangebracht om hiermee de Groene Poort van Amersfoort te versterken.
Garanties op geen overlast
De landelijk opererende ‘Incidenten en Calamiteiten Bestrijdings-Post’ zal door de met zwaailichten uitrukkende zeer zware voertuigen geluids- en trillingsoverlast veroorzaken. Hierbij is door ProRail aangegeven dat uitrukken slechts incidenteel plaatsvindt. Dat klinkt goed, maar wij ontvangen graag garanties daarvoor in de vorm van bovenwettelijke afspraken omdat in de praktijk veelvuldig is gebleken dat het voor ProRail niet haalbaar is om adequaat en tijdig onnodige overlast op te lossen (zie Projecten).


