BWlaan blijft 50 km per uur

De rijsnelheid in het zuidelijk deel van de BWlaan blijft 50 km per uur. Dit is helaas het besluit van het college van B&W waarover wij op 25 september 2025 bericht ontvangen hebben van de wethouder.

In de zienswijzennota zijn de onderstaande twee reacties van de gemeente opgenomen 1 2.

De komende tijd zullen wij daarom: 1) de rijsnelheid blijven meten in de laan, en 2) de resultaten daarvan aan de gemeente leveren als onderbouwing voor de onsinziens noodzakelijke aanvullende maatregelen zoals verdere vergroening, middengeleiders en snelheidsdisplays.

  1. Bij het opstellen van de verkeersbesluiten is gekeken naar de functie, inrichting en verkeersveiligheid van de verschillende wegen. Het zuidelijke deel van de Barchman Wuytierslaan is aangemerkt als gebiedsontsluitingsweg (GOW50). Voor dit type weg geldt in de regel een maximumsnelheid van 50 km/u. Deze weg blijft een belangrijke verkeersfunctie houden, een vlotte doorstroming voor gemotoriseerd verkeer blijft hier wenselijk. We verwachten niet dat verkeer zich zal verplaatsen naar de Barchman Wuytierslaan door de verlaging van de snelheid op nabijgelegen wegen. De verlaging naar 30 km/u in de ontwerp-verkeersbesluiten geldt namelijk vooral voor wegen met een verblijfsfunctie, met beperkte hoeveelheden doorgaand verkeer. Het is niet aannemelijk dat daardoor grote verplaatsingen in de verkeersstromen gaan plaatsvinden. Bovendien vormt de Barchman Wuytierslaan geen logischer of sneller alternatief dan de andere hoofdwegen, zoals de Utrechtseweg. Gelet op deze integrale afweging wordt op het zuidelijke deel van de Barchman Wuytierslaan de maximumsnelheid niet verlaagd. ↩︎
  2. Wij begrijpen uw zorgen over de verkeersveiligheid, leefbaarheid en verkeersdrukte op het zuidelijke deel van de Barchman Wuytierslaan (BWlaan) en waarderen de uitgebreide toelichting die u en uw medebewoners hebben gegeven. Uw voorstellen voor aanvullende maatregelen, zoals vergroening, middengeleiders en snelheidsdisplays, staan los van dit verkeersbesluit. Deze signalen worden door de wijkverkeerskundige intern opgepakt en kunnen worden meegenomen bij een eventuele toekomstige herinrichting van de weg. ↩︎