Wagenwerkplaats wil spoor oversteken

Op 11 april 2024 is het Stedenbouwkundig plan voor ‘Wagenwerkplaats Oost’ gepresenteerd. De inspraak door betrokkenen en direct omwonenden is hierin verwerkt waarbij men letterlijk het spoor wil oversteken. De transcriptie van de betreffende presentatiefragmenten luidt:

  • 7:23-7:27: “De bestaande parkeergarage van de NS verplaatst naar de zuidkant van het station.” (Wij nemen aan dat hiermee ter plaatse van het P&R-terrein wordt bedoeld.);
  • 8:27-9:19: “Deze tekening (zie hierboven) laat de zesde verandering zien: De verbinding tussen het Soesterkwartier en het Bergkwartier, voor fietsers en voetgangers. Het verlengen van de huidige spoorpassarella aan de Barchman Wuytierslaan was op papier eenvoudig getekend. De praktijk is lastiger. De regels voor het bouwen langs en over het spoor zijn strenger geworden. Bovendien zou een nieuwe verbinding direct naast de spoorpassarelle de monumentale kap van het station en de hellingbaan door de groene scheg teveel aantasten. Daarom is in het plan een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers tussen het Soesterkwartier en het Bergkwartier opgenomen bij de rijtuigenloods ongeveer in het verlengde van de Van Hogendorplaan aan de Barchman Wuytierslaan. Een verbinding tussen twee wijken aan weerszijde van het spoor. Maar ook een extra verbinding tussen Amersfoort-West en de Heuvelrug.

Vergadering Raadscommissie Omgeving
Op 11 juni 2024 is het Stedenbouwkundig plan besproken in de Raadscommissie Omgeving t.b.v. een voorbereidend besluit (zie https://amersfoort.notubiz.nl/bijeenkomst/1162918/Commissievergaderingen_Omgeving_Bestuur_en_Auditcommissie_11-06-2024 voor de bijlagen, waaronder de hoogbouweffect-rapportage). Deze rapportage geeft aan dat de hoogbouw met 8-16 bouwlagen gestaag oprukt naar het westen en daarmee steeds meer zichthinder voor ons zal veroorzaken (zie afbeelding hieronder).

Uitsnede vogelvluchtblik in Hoogbouweffectrapportage

Uit de videoregistratie en het verslag als besluitenlijst volgt dat de commissie adviseert om het plan door te laten gaan naar “Het Besluit, zonder debat, met moties en amendementen.” Naar verwachting zal dat op 9 juli 2024 plaatsvinden [https://www.amersfoort.nl/gebiedsontwikkeling-wagenwerkplaats-deelgebied-oost].

Rijksbeschermd stadsgezicht Bergkwartier en groen
Wij vinden het in ieder geval van groot belang dat bij de verdere uitwerking van het plan het zicht op het Rijksbeschermd stadsgezicht Bergkwartier en ook het groen op het talud behouden blijft en zo mogelijk versterkt wordt. Een meerlaags garage-gebouw zou voor ons daarom onacceptabel zijn. De eventuele parkeergarage zal sowieso veel beter ingepast moeten worden dan nu het geval is op de huidige locatie (Piet Mondriaanplein; noordzijde van het emplacement). Dat betekent volledig ingepakt met natuurlijk groenblijvend groen (bomen en klimop). Daarnaast zou de te verwachten verkeersdrukte op de BWlaan door de parkeergarage beperkt moeten blijven. De voetgangers-/fietsersbrug zien wij vooralsnog als van toegevoegde waarde mits deze brug veilig is en ook goed ruimtelijk ingepast wordt. Direct naast de huidige voetgangersbrug (de zogenoemde voormalige Rode brug) zien wij als meest logische locatie om het spoor over te steken. Als deze locatie niet haalbaar blijkt, dan zou – om de overlast voor ons als bewoners beperkt te houden – de brug precies in het verlengde van de Van Hogendorplaan moeten worden geplaatst. Afstemming hierover loopt met de projectleider van de Wagenwerkplaats.