De ‘ICB Voertuigenstalling’ betreft een ruimtelijke ontwikkeling waarbij wij als belangenvereniging deelnemen aan de participatie omdat wij het belangrijk vinden dat het Rijksbeschermd stadsgezicht Bergkwartier en de ‘Groene Poort’ niet worden aangetast door de ‘ICB Voertuigenstalling’ en ook dat de bewoners in en om onze laan geen extra overlast zullen ervaren door het gebruik van de stalling.
Door onze inbreng is in de aanvraag de gebouwhoogte verlaagd zodat de zichtlijnen naar en van het emplacement minder worden aangetast en daarmee ook het beschermd stadsgezicht. Vervolgens hebben wij meerdere gesprekken gevoerd met ProRail waarbij gezocht is naar verdere optimalisatie van de ruimtelijke ontwikkeling en waarvoor wij onze gebiedskennis hebben ingebracht.
De gesprekken waren gericht op:
– landschappelijke inpassing ‘ICB Voertuigenstalling’;
– ‘garantie op geen extra overlast’.
Landschappelijke inpassing ‘ICB Voertuigenstalling’
Door de gesprekken heeft ProRail met ons afspraken gemaakt over het verbeteren van de landschappelijk inpassing van de ‘ICB Voertuigenstalling’. Een van de afspraken is dat de noord- en zuidgevel van het verkeersleidinggebouw (Stationsplein 301) voorzien worden van gevarieerd groen en dat deze binnen een jaar na ingebruikname van het gebouw is aangebracht én aansluitend instandgehouden wordt. Hierdoor zal het gebouw jaarrond visueel afgeschermd worden en de Groene Poort van Amersfoort worden versterkt.
‘Garantie op geen extra overlast’
Als ‘garantie op geen extra overlast’ door het gebruik van de ‘ICB Voertuigenstalling’ heeft ProRail met ons ook procesafspraken gemaakt om eventuele geluids- en trillingsoverlast en daardoor trillingsschade te voorkomen.


